یزد- مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با به کمبود محیط بان در کشورمواجه می باشد ودر حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ محیط بان در کشور در راستای حفاظت از عرصه منابع طبیعی فعالیت می کنند که این تعداد محیط بان با توجه به مناطق حفاظتی، بسیار کم است.

سازمان محیط زیست  با کمبود محیط بان مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، حمید  گشتاسب صبح چهارشنبه در نشست منطقه ای آموزش و توسعه پایدار محیط زیست در یزد اظهارداشت: وسعت مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این سازمان ۱۷ میلیون هکتار معادل ۱۱ درصد مساحت کل کشور می باشد  و این رقم باید تا سه سال آینده به ۱۷ درصد برسد.

 وی افزود: طرح حفاظتی برنامه جامع مدیریت ۱۳۱منطقه حفاظت‌ شده کشور در حال اجرا یی شدن می باشد و ۲۷۸ منطقه حفاظت‌شده در ایران وجود دارد که در دیگر مناطق هم اجرا می شود .

 گشتاسب خاطر نشان ساخت: شناسایی عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آنها از اهداف  این طرح است.

وی با بیان اینکه افزایش مناطق حفاظت شده در دستور کار سازمان قرار دارد گفت : این مناطق در قالب پارک ملی، اثر طبیعی - ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مدیریت می شوند.
گشتاسب افزود: موافق افزایش آمار کمی در این زمینه نیستم بلکه معتقدیم این مناطق در کنار افزایش کمی از لحاظ کیفی هم باید ارتقاء یابند.
وی از ارتقاء منطقه شکار ممنوع شیرکوه یزد به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: این منطقه بزودی پس از تایید شورای عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده تبدیل می شود.

وی خاطرنشان ساخت:  شیرکوه یکی از مناطق غنی در زمینه گونه های گیاهی و جانوری به شمار می رودو بیش از از ۵۰ گونه گیاهی انحصاری کشور در منطقه شیرکوه مشاهده شده است.
گشتاسب  وسعت مناطق حفاظت شده استان یزد را خوب ارزیابی کرد و افزود: این مناطق بسیار غنی و از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.

مدیر کل محیط زیست استان نیز در این نشست با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه پایدار توجه به محیط زیست ضروری است اظهارداشت :  در گذشته حدود ۸۰ درصد صنایع و حدود ۹۰ درصد شهرکها و نواحی صنعتی استان در دشت یزد- اردکان مستقر شده بودند و حدود ۷۰ درصد سکونتگاههای استان نیز در همین محدوده قرار داشتند که این امر موجب آلودگی هوا استان شده بود.
وی تصریح  کرد: در راستای کاهش آلودگی در دو سال اخیر هیچگونه مجوز کاشی و فولاد در مسیر دشت اردکان صادر نشده و در تمام استان نیز مجوز این دو بخش به شدت کاهش یافته است.
موسوی خاطر نشان ساخت: با توجه به اقدامات صورت گرفته، متوسط روزهای ناسالم استان از پنج و پنج دهم روز در هر ماه در سال گذشته به سه و بیست وپنج صدم روز در ماه در سال جاری کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.